Vedení kvalifikačních prací

Jako vedoucí bakalářských a magisterských diplomových prací vítám zejména témata spojená s americkou kinematografií. Může se jednat o analytické nebo historicky pojaté studie zaměřené na takřka jakékoliv období amerického populárního filmu. U bakalářských prací upřednostňuji analýzu jednoho či komparaci dvou až tří titulů, u magisterské diplomové práce se může jednat o rozsahově ambicióznější téma, například rozbor tvorby zvoleného filmaře nebo pojednání o určitém produkčním trendu/filmovém cyklu. K nejčastěji uplatňovaným teoretickým přístupům u prací pod mým vedením patří neoformalismus, historická poetika filmu, žánrová analýza a star studies.

Příklady možných témat kvalifikačních prací pod mým vedením:

Bakalářské práce

Docu-noiry Henryho Hathawaye (historická poetika filmu)
Diskuze o glamouru a přirozenosti v hollywoodském filmovém tisku přelomu 30. a 40. let (výzkum dobových periodik)
Reflexe filmů a osobnosti Charlese Chaplina v českojazyčném tisku (star studies, recepce)
Intertextualita a mísení žánrů v Záhadě Silver Lake (Under the Silver Lake, 2018) (žánrová analýza)
První člověk (First Man, 2018) v kontextu filmů o dobývání vesmíru (neoformalistická analýza)
Rebecca (2020) v kontextu dřívějších zpracování románu Daphne du Maurier (komparace, analýza remaku a adaptace)
High Fidelity (2020) – komparace seriálu s filmovou verzí (2000) a románovou předlohou Nicka Hornbyho

Magisterské diplomové práce

Analýza hvězdného obrazu vybraného herce/vybrané herečky (star studies)
Poetika režijní tvorby Roberta Montgomeryho (historická poetika)

Přehled úspěšně obhájených kvalifikačních prací pod mým vedením:

Bakalářské práce

2024
Hviezda, ktorá nehrá podľa pravidiel: Aubrey Plaza a problematika type-castingu (Šimon Michalka)

2023
Od trápnosti k serióznosti: Analýza hereckého štýlu Bena Stillera (Filip Kupčo)
Nikde není stín, ale temnota je všude: Žánrová analýza filmu Slunovrat (2019) (Valentýna Pišťáková)
Narativní analýza filmu Na nože v kontextu detektivního žánru (Eva Suková)
Cesta k pravdě Marguerite de Carrouges:Neoformalistická analýza filmu Poslední souboj (2021) (Michal Troníček)

2022
Konstrukce hlavních ženských postav ve filmech Sicario (2015) a Wind River (2017) (Adéla Ernstová)
Od tichej melanchólie po hlučnú maskulinitu: Konštrukcia postáv stvárnených Tonim Servillom vo filmoch Paola Sorrentina (Karolína Jana Janypková)
Minulost není mrtvá: Neoformalistická analýza bondovky Není čas zemřít (2021) (Adam Laudát)
Katharine Hepburn s vážnou tváří: analýza hvězdného obrazu Katharine Hepburn ve filmech Keeper of the Flame (1942) a Undercurrent (1946) (Eliška Remešová)

2021
Jeden hostitel nestačí: Neoformalistická analýza filmu Parazit (2019) (Filip Faja)
Zvuk a žánr ve filmu Tiché místo (2017) (Patrik Hrabě)
Časozberná metóda vo filme Boyhood (Jakub Kudrna)
Neoformalistická analýza filmu Tiché doteky (2019) (Kateřina Kvapilová)
Konstrukce postavy Jokera ve snímcích Batman (1989), Temný rytíř (2008) a Joker (2019) (Natálie Nebáznivá)
Dětství a narativ ve vybraných filmech Wese Andersona (Vojtěch Záhora)

2020
Adaptace komiksu: Analýza filmu Ghost World (2001) a jeho komiksové předlohy (Hana Šormová)
Komparativní analýza filmu Motýlek (1973, 2017) (Dominika Buršíková)
Komparativní analýza filmů Obchod za rohem a Láska přes internet (Anna Kořenková)
L.A. Přísně tajné: komparace filmu s románovou předlohou Jamese Ellroye (Eliška Palečková)
Neoformalistická analýza filmu Noční zvířata (2016) (Daniel Orság)
Neoformalistická analýza filmu Roma (2018) (Martina Stachovičová)
Sebeuvědomělým vyprávěním k nejednoznačné atmosféře: Neoformalistická analýza filmu Skrytá vada (2014) (Josef Prošek)
Šifra mistra Leonarda: Komparace filmu s románovou předlohou (2006) (Aneta Navrátilová)

2019
Ghost Dog – Syntéza žánrů podle Jima Jarmusche (Jan Papica)
Herecká versatilita Robina Williamsa Analýza hereckého štýlu vo vybraných filmoch (Peter Daniš)
Komparativní analýza filmu Černá Dahlia s její románovou předlohou (Karolína Hostovská)
Konstrukce významů paralelních scén: Neoformalistická analýza snímku Výchozí bod (2014) (David Lekeš)
Nostalgická budoucnost: Neoformalistická analýza filmu Her (2013) (Natálie Březinová)

2018
Konstrukce postav v amerických filmových adaptacích románu Pošťák vždycky zvoní dvakrát (1946 a 1981) (Lucie Veselá)
Nostalgia vo svete Woodyho Allena (Lucia Vendráková)
Rámování (ne)vytvářející emoce, nálady a vztahy: Analýza a komparace kamerových postupů ve filmech Ninočka a Hedvábné punčochy (Tereza Duchoslavová)
Tři tvůrčí přístupy ke King Kongovi (Petr Firla)
Vzpomínky na budoucnost: Neoformalistická analýza filmu Příchozí (Alžběta Lovečková)
Vztah historie a současnosti: Žánrová analýza filmu La La Land (Anežka Hrušková)

2017
Komparace stylu a použitých technických prostředků ve filmech Tron a Tron: Legacy (Filip Neřold)
Konstrukce postav ztvárněných Jennifer Lawrence ve filmech Davida O. Russella (Dominik Vontor)
Motiv duality ve filmu Padlý anděl (Tereza Píchová)
Neoformalistická analýza filmu Sicario: Nájemný vrah (Barbora Kaplánková)
Princip náhody: Neoformalistická analýza filmu 11:14 (Kristýna Kovářová)
Sémanticko-syntaktický přístup k prototypu a variacím screwballové komedie (Věra Starečková)
Snímek Watchmen jako noirové dílo (Tomáš Drahorád)

2016
Motiv bludiště jako vnitřní struktura filmu Prisoners (Zdeněk Mádr)

2015
Herectví Grety Garbo a příchod zvuku (Lenka Koňaříková)

2014
Téma přistěhovalectví ve švédském filmu po roce 1999 (Adam Karásek, Masarykova univerzita v Brně)

Magisterské diplomové práce

2024
Od ,,disneyovské hvězdy“ po vzor teenagerů: Zendaya a reakce publik na vývoj a proměny její hvězdné identity (Anna Kvítková)

2023
Od esejí k filmu: Autorství v romantických komediích Nory Ephron (Anna Kořenková)
Poetika filmů Joachima Triera (Daniel Orság)

2022
Od milenky k matce: stárnutí a transformace hvězdného obrazu Michelle Pfeiffer (Polina Orlova)

2021
Filmová hviezda Joaquin Phoenix (Peter Daniš)
Organický portrét spoločnosti: Sieťový naratív v celovečerných filmoch Mikea Leigha (Lucia Vendráková)

2020
Poetika filmů noir Otto Premingera (Tereza Píchová)
Saoirse Ronan: výjimečná ženská hvězda irské kinematografie (Kateřina Hloušková)
Uvězněni v čase: Žánrová transformace u vybraných současných filmů disponujících spirálovým narativem (Kristýna Kovářová)

2019
Greta Garbo: Recepce a ohlasy v československém tisku během let 1926–1943 (Lenka Koňaříková)
Paríž a jeho vizuálna kompozícia vo filmoch Jeana-Luca Godarda z 60. rokov (Adriana Belešová)
Využití mechanismu síťového narativu u současných amerických žánrových filmů populární fantastiky (Jan Zbořil)

2018
Láska zatížená časem: Čas a prostor v Before trilogii Richarda Linklatera (Zuzana Marešová)
Shane Carruth: Komplexní narativ v kontextu americké nezávislé tvorby (Jindřich Klimeš)

2017
Konstrukce identity postav v exilových filmech Billyho Wildera (Jana Havlíková)
Síťový narativ v české kinematografii od roku 1993 do současnosti (Lenka Petrlová)

2016
Poetika filmů Drahý deníčku a Apríl v kontextu tvorby Nanniho Morettiho (Michaela Doubravová)