Ve dnech 20. až 23. srpna proběhne na tradičním místě – v unikátních prostorách středověkého hradu Křivoklát – už osmý ročník Noir Film Festivalu. Mám velkou radost, že se nám znovu podařilo sestavit silný program a tím vyvrátit předpovědi škarohlídů, že na takto úzce vymezené přehlídce nebudeme mít po dvou nebo třech ročnících co promítat.
Připraveno máme celkem 35 titulů, které jsme rozdělili do osmi programových bloků. Po mnohaletém bezvýsledném snažení jsme zajistili náplň do mimořádně atraktivní sekce „Milenci na útěku“. V miniretrospektivách představíme vizuálně opojnou spolupráci režiséra Anthonyho Manna a kameramana Johna Altona, podíváme se do svůdných i racionálně těžko uchopitelných světů Davida Lynche a odhalíme znepokojivou vizi zločinu podle spisovatelky Patricie Highsmith (a jejích adaptátorů). Tradiční pocty hereckým ikonám budou letos patřit statnému a charismatickému Burtu Lancasterovi a nenapravitelné femme fatale Claire Trevor. A chybět nebudou ani československé filmy či ochutnávka noirově spřízněné italské produkce. Několik klenotů nabídne i mimoběžný panel Zvláštní uvedení. Tímto vás na Křivoklát srdečně zvu a současně přikládám osobní seznam deseti filmů pro případ nerozhodnosti, na co vlastně během čtyř nabitých dnů zajít (stejně jako loni jsem vybral jeden titul z každé sekce a k takto vytvořené osmičce přihodil dva filmy jako bonus).
Americký přítel (Pátek | 21/8 | 13.15 | Biograf Sokol + Sobota | 22/8 | 15.45 | sál Nova Cinema) – opakované zhlédnutí se znalostí předlohy Patricie Highsmith mě utvrdilo, že jde možná o nejlepší film Wima Wenderse a o top adaptaci některého z románů ripleyovské pentalogie (a to má v obou kategoriích hodně silnou konkurenci)
Blázni do zbraní (Sobota | 22/8 | 21.00 | horní nádvoří) – těžko vybírat jediný titul v tak nabité sekci, ale ze všech těch mileneckých párů na útěku mám nejraději Annie a Barta; na velkém plátně do tmy zahaleného horního nádvoří budou nápadité vizuální hrátky Josepha H. Lewise vypadat skvěle, za to ručím!
Cizinci ve vlaku (Pátek | 21/8 | 21.00 | horní nádvoří) – režie Alfred Hitchcock, na scénáři podle stejnojmenného románu Patricia Highsmith spolupracoval Raymond Chandler, v životních úlohách excelují Farley Granger a Robert Walker… nic víc vědět nepotřebujete, program na páteční večer je jasný
Hrůzovláda (Pátek | 21/8 | 16.15 | sál Burta Lancastera) – barokně pojatý noirový příběh z období francouzské revoluce – netradiční kombinace, kterou byste si neměli nechat ujít
Kouzelný dům (Sobota | 22/8 | 10.45 | sál Nova Cinema) – vizuálně působivý film s motivem amnézie a snovými sekvencemi – kombinace jako vystřižená z klasického noiru, zde ale v podání Otakara Vávry a ještě před „oficiálním“ začátkem amerického cyklu
Mulholland Drive (Sobota | 22/8 | 16.00 | Biograf Sokol + Neděle | 23/8 | 12.45 | sál Nova Cinema) – jak jsem řekl v nedávném rozhovoru pro kinema.sk, jde podle mě nejen o nejlepší film v Lynchově úctyhodné kariéře, ale také o jedno z klíčových děl světové kinematografie po roce 2000… viděl jsem jej několikrát a vždy se stejným zaujetím
Posedlost (Čtvrtek | 20/8 | 14.15 | sál Claire Trevor + Sobota | 22/8 | 16.45 | sál Claire Trevor) – musím se přiznat, že v italském noiru mám sám velké mezery, a proto sázím na jistotu a volím v pořadí druhou adaptaci Cainova Pošťáka v režii vždy excelentního Luchina Viscontiho
Sbohem buď, lásko má (Pátek | 21/8 | 16.30 Biograf Sokol + Neděle | 23/8 | 13.30 | sál Burta Lancastera) – těžko věřit, že jsme čekali celých osm let, než odpromítáme tuto naprostou noirovou klasiku; tady není co řešit, Sladká vůně úspěchu musí ustoupit tomuto majstrštyku s brilantním obsazením a geniální kamerou Harryho J. Wilda
Špinavá dohoda (Čtvrtek | 20/8 | 21.00 | horní nádvoří + Neděle | 23/8 | 13.45 | sál Claire Trevor) – jeden z vrcholů skvěle fungující tvůrčí spolupráce Mann/Alton, který chytře variuje motivy spojené s narativním vzorcem milenců na útěku
Zabiják v ulicích New Yorku (Čtvrtek | 20/8 | 14.45 | sál Burta Lancastera) – patrně ne nejlepší, ale kuriózně možná nejaktuálnější film v programu – sedmdesát let staré béčko o virové nákaze šířící se velkoměstem; před projekcí nezapomeňte použít dezinfekci
Tak za měsíc na viděnou!